اولین گفتوگوی مفصل «موسیقی ما» با خواننده «جوونمرگ» در سالروز تولد این هنرمند
رستاک حلاج: بهترین آثارم را در زمان شکست عاطفی ساختهام!
موسیقی ما - در میان طیفهای مختلف شنوندگان موسیقی پاپ، معروف است. در میان طرفداران بعضی خوانندهها نظیر «مهدی یراحی» با آهنگسازیها و ترانههایش مشهور است و در میان آنها که کمی پاپ خاصتر گوش میکنند، با صدا و قطعات شخصیاش مخاطب دارد. از «رستاک حلاج» حرف میزنیم. خواننده، ترانهسرا و آهنگسازی که با وجود سبک و سیاق متفاوت سرودههایش نسبت به کارهای مرسوم بازار، چند کار شنیده شده در کارنامهاش دارد و از سال 94 به شکل رسمی فعالیتاش را در موسیقی ایران دنبال کرد.
رستاک اولین کنسرتش را در آخرین روز پاییز سال 95 با قطعات آلبوم «پاییز سال بعد» روی صحنه برد و تا کنون یک اجرای رسمی دیگر تهران و بندرعباس داشته است. او در آستانه 13 تیرماه و مصادف با سالروز تولدش مهمان دفتر سایت «موسیقی ما» بود و برای اولینبار درباره ابعاد دیگری از فعالیتهای حرفهای خود صحبت کرد که تا کنون کمتر به آنها پرداخته بود.
همچنین او دیدگاههای جالبی هم درباره خوانندگانی نظیر محسن چاوشی، محسن یگانه، سیروان خسروی، سیامک عباسی، سینا حجازی و محمد علیزاده داشت. با رستاک درباره کاراکتر خودش، جدی بودن و اخمهایش هم گپ زدیم! این گفتوگو را حتماً تا پایان بخوانید:
«هومن نامداری» هم یکی از باشعورترین تنظیمکنندهها است و همیشه میداند که روی شعر و ملودی، دقیقاً چه اتفاقاتی رخ میدهد. کارهایش را واقعاً دوست دارم و تا کنون قسمت نشده که با هم مستقیماً همکاری کنیم. سعید زمانی هم از جمله تنظیمکنندههای خوب و باشعوری است که مدتى است با هم ارتباط خوبی برقرار کردهایم. این مونوتون بودن که میگویی در همکاری من با آبان و اشکان حس میشد و سعید زمانی که وارد شد، کارهایم یکمقدار متفاوتتر شد. ما ترنس هم کار کردیم و برای من چندان مناسب نبود و فهمیدم که نباید سراغ این فضا بروم.
رستاک اولین کنسرتش را در آخرین روز پاییز سال 95 با قطعات آلبوم «پاییز سال بعد» روی صحنه برد و تا کنون یک اجرای رسمی دیگر تهران و بندرعباس داشته است. او در آستانه 13 تیرماه و مصادف با سالروز تولدش مهمان دفتر سایت «موسیقی ما» بود و برای اولینبار درباره ابعاد دیگری از فعالیتهای حرفهای خود صحبت کرد که تا کنون کمتر به آنها پرداخته بود.
همچنین او دیدگاههای جالبی هم درباره خوانندگانی نظیر محسن چاوشی، محسن یگانه، سیروان خسروی، سیامک عباسی، سینا حجازی و محمد علیزاده داشت. با رستاک درباره کاراکتر خودش، جدی بودن و اخمهایش هم گپ زدیم! این گفتوگو را حتماً تا پایان بخوانید:
***
- از «رستاک» روی استیج شروع کنیم. چهطور است که رستاک روی استیج آنقدر جنبوجوش و انرژی دارد و برونگرا است ولی رستاک همیشگی، بهشدت خجالتی و درونگرا است؟
- و همین به تو یک حس قدرت میدهد.
- چرا در 99 درصد عکسهایت اخم میکنی؟
- آن اولین لحظهای که در سالن میلاد برای نخستین بار روی صحنه رفتی را توصیف کن.
- بُعد مالی کاری که در موسیقی انجام میدهی، چهقدر برایت مهم است؟
- همیشه برای آدمها سؤال است که درآمد خوانندهها، آهنگسازان و تنظیمکنندههای زیرزمینی از کجا است و آیا شوق آنها برای کسب مجوز، بیشتر به دلیل مسائل مالی است؟
- وقتی دو دهه اخیر موسیقی پاپ را بررسی کنیم، میبینیم که یک دسته خوانندههایی بودهاند که طیف گسترده مخاطب داشتهاند که دائماً کم و زیاد میشده و دسته دیگر، خوانندههایی بودهاند که مخاطب کمتر، خاص ولی وفادار داشتهاند. تو خودت کدام مخاطب را ترجیح میدهی؟
- رستاک حلاج به عنوان یک آفریننده شعر و ملودی، در چه حالات روحی بهتر و بیشتر توان خلق دارد؟ شکست عاطفی، بیپولی و... تأثیری روی پروسه خَلق تو دارند؟
- پس فکر میکنم مخاطبانت همیشه آرزو داشته باشند شکست عاطفی بخوری تا کار خوب برایشان بسازی!
- ما خوانندههایی داریم که «Singer/Songwriter»اند و خودشان ترانه و آهنگهایشان را مینویسند. ولی در مورد تو به نظر میرسد که شاعری هستی که میخوانی. این شاعرانگی در تو چگونه شکل گرفته است؟
- ترانهات روی کاغذ کاملاً ترانه است.
- کارهایی که برای دیگران مینویسی را از همان ابتدا با ذهنیت همان فرد تولید میکنی یا پس از خلق اثر، فکر میکنی که برای چه هنرمندی مناسب است؟ همچنین برخی اعتقاد دارند کارهایی که برای دیگران میسازی، عامهپسندتر از کارهای خودت است.
- خودت روی کاری که قرار است دیگران بخوانند، اعمال نظر نمیکنی؟
- پس چرا هیچوقت با «هومن نامداری» در کارهای خودت همکاری نکردهای؟ چون به نظر میرسد در تمام اجزای کار تو، بخش تنظیم کمترین اهمیت را برایت دارد و انرژی کمتری روی آن میگذاری. تنظیمها گاهی مونوتون است و خارج از بازار صدا میدهد. در حالی که مثلاً «هومن» میتواند کار مدنظر خودت را با جنس صدای روز تنظیم کند.
«هومن نامداری» هم یکی از باشعورترین تنظیمکنندهها است و همیشه میداند که روی شعر و ملودی، دقیقاً چه اتفاقاتی رخ میدهد. کارهایش را واقعاً دوست دارم و تا کنون قسمت نشده که با هم مستقیماً همکاری کنیم. سعید زمانی هم از جمله تنظیمکنندههای خوب و باشعوری است که مدتى است با هم ارتباط خوبی برقرار کردهایم. این مونوتون بودن که میگویی در همکاری من با آبان و اشکان حس میشد و سعید زمانی که وارد شد، کارهایم یکمقدار متفاوتتر شد. ما ترنس هم کار کردیم و برای من چندان مناسب نبود و فهمیدم که نباید سراغ این فضا بروم.
- چرا خودت در بخش تنظیم فعال نیستی و کارهایت را تنظیم نمیکنی؟
- نکته دیگر که در مورد کارهای تو وجود دارد، مقوله ریتم است. سلیقه خودت ظاهراً بیشتر به کارهای آرام نزدیک است.
- دلیل اینکه در اجرای کنسرت، ریتم «جَوونمرگ» را از ششهشتم سنگین به ششوهشت تغییر دادی هم همین مسأله تنوع ریتم بود؟
- در این چند اجرایی که داشتهای، کدام قطعات برایت بازخورد عجیب و غریب داشتهاند؟
- جالب است که با وجود اینکه تعداد کارهای انرژیک و ریتمیک تو زیاد نیست، اما مخاطبانت تقریباً تمام آهنگها را با تو همخوانی میکنند.
- آهنگی بود که در کنسرت از اجرایش پشیمان شوی و کلاً آن اثر را کنار بگذاری؟
- اگر موافق باشی، وارد بحث بازار موسیقی شویم و از اینجا شروع کنیم که آن نسل از خوانندگان دهه هشتاد که تا اوایل دهه نود بازار را در اختیار داشتند، مدتی است افت کردهاند و نسل دیگری شامل تو، سیامک عباسی، اشوان، امیرعباس گلاب، سینا شعبانخانی و... ظاهراً در حال درآوردن بازار از دست قدیمیها هستید. بازار امروز موسیقی پاپ را چهطور میبینی؟
- فکر میکنی در این نسل چه کسانی موفقتر میشوند؟
- پیشبینیات از آینده خودت و همنسلهایت چیست؟
- تو و سیامک عباسی دو هنرمندی هستید که از نسل خانه ترانه با هم بالا آمدید. سال گذشته که به اولین کنسرت رسمی او آمدی، چه حسی داشتی؟
- اگر رستاک و سیامک عباسی در کنار هم قرار میگرفتند، میتوانست جذاب باشد. یعنی برای همدیگر شعر و ملودی میساختید. به چنین همکاریای فکر کردهاید؟
- از سینا حجازی اسم آوردی و این نکته زیاد گفته میشود که موسیقی تو دقیقاً نقطه مقابل او است. سینا حجازی در کارهایش شاد و سرخوش است و رستاک حلاج غم و تلخی در شعر و ملودیهایش دارد. درباره این تقابل چه نظری داری؟
- دوست نداشتی به سمتی بروی که آن حال و هوای شاد را به مخاطب منتقل کند؟
- در موسیقی داخلی چه سبک یا چه خوانندههایی را بیشتر دنبال میکنی؟
- خودت قصد نداری از هنرمند دیگری کاری بخوانی؟
- اشارهات به حسین صفا جالب بود. چون خیلیها میگویند او یکی از عوامل موفقیت محسن چاوشی در این سالها بوده است.
- البته این قطعه کاور یک آهنگ افغانی است.
- دوست داشتی «بهرقصآ» را تو بخوانی؟
- درباره ترانههایی که محسن چاوشی مینویسد، چه نظری داری؟
- یکی از کسانی که تقریباً کل پکیج کارهایش را خودش میسازد، محسن یگانه است. درباره او چه نظری داری؟
- محمد علیزاده هم گاهی ترانههایش را خودش میگوید و ملودی هم میسازد.
- درباره پکیج کارهای سیروان خسروی چه نظری داری؟
- از کارهای جدیدت چه خبر؟ آیا قرار است آلبومی منتشر کنی؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تیر 1396 - 19:38
دیدگاهها
خدارو شکر پکیج همه که خوب بود...
این آهنگ بدا رو هم من میخونم،اشکال از پکیج منه
همکاری هایی که با سعید زمانی داشته همش عالی بوده ♥
افزودن یک دیدگاه جدید