«چند شب ساز» با چه هدفی دنبال میشود؟
افشین معصومی: ما در «دورانِ گذار» موسیقی به سر میبریم
موسیقی ما – «تکنوازی» و «بداههنوازی» همواره یکی از ارکان موسیقی ایران و دشوارترین بخش آن است و نیازمند تجربه، تبحر، دانش کافی و نیز مهارت است؛ اما در سالهای اخیر این مساله کمتر از قبل موردِ توجه قرار گرفته است؛ حالا نه دیگر مخاطب اقبالی به این مساله دارد و نه به عنوانِ دغدغهیای برای اهالی موسیقی مطرح است؛ اما دلیلِ این ماجرا چیست؟ آیا تنها شرایطِ زندگی امروزِ و تغییر سلیقهی مخاطب را میتوان دلیلِ این ماجرا دانست یا اینکه همتی عمومی وجود نداشته است برای آنکه «تکنوازی» به عنوانِ یک فرمِ اصیل، کارکردِ خود را حفظ کند؟ «افشین معصومی» از تیر ماه سالِ گذشته، پروژهی «چند شب» را برگزار میکند و همین هفتهی آینده هم «چند شب سهتار» را در روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ تیرماه سالِ جاری با حضور ۱۲ نوازنده شناختهشده سازِ سه تار در تالار رودکی تهران برگزار برگزار میکند؛ هنرمندانی چون رامین جزایری، بابک راحتی، سپیده مشکی، ارژنگ حسینی، شهاب آذین مهر، طینوش بهرامی، ارژنگ سیفی زاده، پویان بیگلر، مهدی رستمی، وصال عربزاده، فریبا هدایتی و هادی آذرپیرا و در آن مکاتب و شیوه های مختلف سه تارنوازی اجرا خواهد شد. با او و تعدادی از نوازندگانِ چند شب سهتار به گفتوگو نشستهایم:
این برنامهها ادامه خواهد داشت؟
حتما.
این نوازنده دربارهی کمشدنِ تکنوازی در موسیقی امروز میگوید: «این روزها، تمایل به گروهنوازی در موسیقی ایران بیشتر شده و تکنوازی مخاطبِ خاصِ خودش را دارد که البته در دنیا نیز وضعیت به همین شکل است؛ با این وجود در میانِ جوانان نیز تکنوازانِ بسیار برجستهای از جمله «سیامک آقایی» و بسیاری دیگر از دوستان وجود دارد؛ اما متاسفانه رسانهها اقبالِ بیشتری به موسیقیهای عامیانهتر دارند و به همین خاطر تکنوازی کمتر دیده میشود؛ ضمن آنکه همنشینی در موسیقی ایران کمتر اتفاق میافتد و به همین خاطر چهرهها نیز کمتر شکل میگیرند؛ ما این روزها «مکتب» را از دست دادهایم؛ بسیاری از بزرگان در همین محافلِ موسیقی شکل گرفتهاند و روحِ موسیقی اصیلِ ایرانی از این طریق رشد میکرده است؛ بهخصوص اینکه در حالِ حاضر شیوهی آموزش در موسیقی (حتی در دانشگاهها) هیچ ربطی به موسیقی ما ندارد.»
او قرار است در این کنسرتها، برنامهای را به صورت بداهه به اجرا درآورد.
اما «هادی آذرپیرا» هم میگوید: «توانایی نوازندگان در نسل جدید در تکنوازی کاهش پیدا نکرده است و اتفاقا از لحاظ تکنیکی با رشد نیز همراه بوده است؛ اما مطلب برای ارایه دادن کم شده است؛ یک نوازنده باید این قدرت را داشته باشد که یک تا یک ساعت و نیم کنسرتِ تکنوازی را اداره کند؛ اساتید گذشته این کار را به شکلی بسیار راحت انجام میدادهاند؛ اما از آنجا که در حالِ حاضر هر اندازه که تکنیک و سرعت در موسیقی ما رشد کرده؛ «احساس» در آن کم شده است و به همین خاطر ارایهی تکنوازی با مشکل مواجه شده است. »
او اضافه میکند که مخاطبِ کنونی هم با گذشته بسیار متفاوت شده است و جامعه به سمتی از زندگی کشیده میشود که هر چیزی به سرعت بدل به نوستالژی میشود و همین در شکلِ ارایهی موسیقی موثر است: «از آن طرف هنرمندان نیز دیگر مثلِ گذشته به سیر و سلوکِ روحی اعتقادی ندارند.»
او در این برنامه به اجرای قطعاتی در دستگاه نوا میپردازد و در آن مدگردیهایی خواهد داشت؛ اما سازش را به شیوهای که در این سالها پی گرفته است؛ ارایه میدهد.
- آقای معصومی «چند شب» چگونه و با چه نیتی شکل گرفت؟
- آنچه اکنون روی صحنه اتفاق میافتد؛ چقدر منطبق با همان ایدهی اولیه است؟
- منظورتان از نسلِ سوم و چهارم کیست؟
- و به نظرِ شما نداشتنِ طاقتِ همنشینی بیشتر در این نسل دیده میشود؟
- حالا اصلا چرا نسلِ چهارم؟
- چرا؟
- به نظر میرسد برخلافِ تصورِ عمومی، استقبالِ مخاطبان از این رویداد بسیار خوب بوده است؟
- مقیاسِ شما برای میزانِ انتخابِ نوازندهها به چه صورت است؟
- این شوراها برای سازهای مختلف متفاوت است؟
- با توجه به اینکه در حال حاضر انتشارِ سیدی هیچ توجیه اقتصادیای ندارد، این اتفاق بر چه اساسی رخ میدهد؟
این برنامهها ادامه خواهد داشت؟
حتما.
***
اما نوازندگانِ «چند شب» چه نگاهی به این رویداد دارند؛ «مهدی رستمی» - نوازنده- در این خصوص میگوید: «این برنامه، اتفاقِ خوشایندی است که در آن نوازندگان میتوانند به صورتِ آزادانه و فارغ از حواشی موجود در یک مجموعه گردِ هم آیند و نوازندگی کنند؛ بهخصوص اینکه سالنِ رودکی، همواره یک سالن معتبر بوده است.»این نوازنده دربارهی کمشدنِ تکنوازی در موسیقی امروز میگوید: «این روزها، تمایل به گروهنوازی در موسیقی ایران بیشتر شده و تکنوازی مخاطبِ خاصِ خودش را دارد که البته در دنیا نیز وضعیت به همین شکل است؛ با این وجود در میانِ جوانان نیز تکنوازانِ بسیار برجستهای از جمله «سیامک آقایی» و بسیاری دیگر از دوستان وجود دارد؛ اما متاسفانه رسانهها اقبالِ بیشتری به موسیقیهای عامیانهتر دارند و به همین خاطر تکنوازی کمتر دیده میشود؛ ضمن آنکه همنشینی در موسیقی ایران کمتر اتفاق میافتد و به همین خاطر چهرهها نیز کمتر شکل میگیرند؛ ما این روزها «مکتب» را از دست دادهایم؛ بسیاری از بزرگان در همین محافلِ موسیقی شکل گرفتهاند و روحِ موسیقی اصیلِ ایرانی از این طریق رشد میکرده است؛ بهخصوص اینکه در حالِ حاضر شیوهی آموزش در موسیقی (حتی در دانشگاهها) هیچ ربطی به موسیقی ما ندارد.»
او قرار است در این کنسرتها، برنامهای را به صورت بداهه به اجرا درآورد.
اما «هادی آذرپیرا» هم میگوید: «توانایی نوازندگان در نسل جدید در تکنوازی کاهش پیدا نکرده است و اتفاقا از لحاظ تکنیکی با رشد نیز همراه بوده است؛ اما مطلب برای ارایه دادن کم شده است؛ یک نوازنده باید این قدرت را داشته باشد که یک تا یک ساعت و نیم کنسرتِ تکنوازی را اداره کند؛ اساتید گذشته این کار را به شکلی بسیار راحت انجام میدادهاند؛ اما از آنجا که در حالِ حاضر هر اندازه که تکنیک و سرعت در موسیقی ما رشد کرده؛ «احساس» در آن کم شده است و به همین خاطر ارایهی تکنوازی با مشکل مواجه شده است. »
او اضافه میکند که مخاطبِ کنونی هم با گذشته بسیار متفاوت شده است و جامعه به سمتی از زندگی کشیده میشود که هر چیزی به سرعت بدل به نوستالژی میشود و همین در شکلِ ارایهی موسیقی موثر است: «از آن طرف هنرمندان نیز دیگر مثلِ گذشته به سیر و سلوکِ روحی اعتقادی ندارند.»
او در این برنامه به اجرای قطعاتی در دستگاه نوا میپردازد و در آن مدگردیهایی خواهد داشت؛ اما سازش را به شیوهای که در این سالها پی گرفته است؛ ارایه میدهد.
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 23 تیر 1397 - 12:58
افزودن یک دیدگاه جدید